zondag 17 mei 2009

Gierzwaluw te gast II

17-05-2009 Gierzwaluw te gast

Omdat ik gisteravond rond 20.45 uur een gierzwaluw onder ons dak had zien verdwijnen wilde ik vandaag kijken of ik dit met de videocamera op kon nemen. We waren aan de late kant met eten, maar om 3 minuten voor 9 rende ik met de camera naar buiten. Het was stil in de lucht, geen gierzwaluw te horen of te zien… Omdat het een regenachtige dag was geweest, hadden we de zwaluwtjes sowieso niet echt gezien vandaag. Toen de bewolking en regen later op de dag weg trokken hoorden we soms wat gegier, ze waren in de buurt. Maar nu, klaar voor wat amateur-opnames, waren ze nergens te bekennen. Zo flauw…
Na een klein half uurtje gaf ik het op en ging even naar binnen. Natuurlijk hoorden we buiten gelijk gegier! Ja hoor, er werd langs het huis gegierd. Ik vroeg me af of we dit vorig jaar nou echt niet hadden gehoord of dat we er gewoon niet bij stil hadden gestaan. Dit geluid kan je niet missen en samen met het vlak langs het huis vliegen weet je gewoon dat ze daar ergens moeten nestelen.
Een paar keer scheerde een gierzwaluw rakelings langs het huis, het kon niet lang meer duren voordat ie onder de pannen zou verdwijnen. Toch?! Het duurde weer een tijdje voordat de volgende ‘fly by’ begon. Meerdere malen vloog de zwaluw vlak langs het huis, een aantal keer de muur aantikkend. Het kon nu echt niet lang meer duren, de schemering viel en de vogel wilde naar het nest. We moesten nog even wachten, maar toen kon Remco eindelijk met eigen ogen zien hoe de gierzwaluw zich vast haakte aan het huis en voorzichtig onder de pannen verdween.
Kijk voor het filmpje van het laatste gedeelte (langs vliegen en uiteindelijk naar binnen gaan) op http://www.youtube.com/watch?v=IZ3Guq5thSs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten